Doorverwijzing krijgen voor meer informatie

19-08-2010 om 14:00 uur

hoihoi.

Gezien ik hier nieuw ben, en het onderwerp nog niet heb kunnen vinden.

Ik geloof dat er in het begin van mijn tienerjaren is vast gesteld dat ik astma heb,
zodra ik benauwd zou worden, mocht ik 2 x inhaleren met Ventolin. Zo vaak als nodig was op een dag.
Niet veel later werd ik verkouden en kreeg ik er Flixotide bij. Deze mocht ik dan 1x en dat dan 2x per dag.

Sinds ik rond mijn verjaardag ( en ik ben nu laatst 20 geworden ) in mei een aanval van bronchitis kreeg, kreeg ik Seretide i.p.v. de Flixotide, met dezelfde dosering.
Afgelopen paar weken kreeg ik het gevoel dat ik niet rondkwam en benauwd bleef, ik ben braaf langs de Ha geweest, en de co-assistente hoorde niets op mijn longen, en in overleg met ha is mijn dosis Seretide verhoogt naar 2x 2 x per dag.

En dit moet ik dan vervolgens ook elke dag inhaleren, in tegenoverstelling tot een aantal jaar geleden, dat ik het alleen hoefde te gebruiken als ik benauwd was.

Moet ik me zorgen maken over dat het erger is geworden, want wanneer krijg je precies een doorverwijzing naar een La voor meer informatie?

Login of registreer om te reageren
19-08-2010 om 14:04 uur

Hee Ilona,

Vaak krijg je een doorverwijzing naar een longarts als de diagnose onzeker is of als de astma ontregelt is. Veel astmapatienten komen alleen bij een huisarts. Die kunnen in de meeste gevallen astma ook goed behandelen. Als er problemen zijn raadplegen zij vaak een longarts.

Astma staat bekend om zijn betere en slechtere perioden. Het kan zijn dat er iets is veranderd waardoor je benauwder bent (denkend aan het weer, ander huis(met bijv schimmel) , meer stress ect.). Maar het kan ook  gewoon slechtere astma periode zijn waardoor je meer klachten hebt.

Misschien kan je, je huisarts deze vraag ook stellen? :) Hij kan het beste inschatten of je, je zorgen moet maken. :) Al komt het dus vaker voor dat er meer klachten komen.

gr Sam

Login of registreer om te reageren
19-08-2010 om 16:03 uur

Als je het zelf niet vertrouwt kun je altijd een verwijzing 'eisen' bij de HA. Die zijn ze je verplicht te geven, hoewel ze je ongetwijfeld proberen om te praten mochten zij er van overtuigd zijn dat er 'niks' (ernstigs / wat hij zelf niet kan vaststellen) is.

Login of registreer om te reageren
20-08-2010 om 10:04 uur

Nee, maar dan eigenlijk ook puur voor het feit dat het erger is geworden
( naar mijn gevoel dan )
En om dan te weten, hoeveel erger het is geworden.

Login of registreer om te reageren
16-09-2010 om 18:11 uur

Ik ben kort geleden ook bij de huisarts geweest en dit keer voor een longfunctie test. Toen de uitslag van de longfuctietest die ik bij de huisarts had gehad niet een duidelijke uitslag gaf werd ik doorverwezen naar de longarts omdat ze in het ziekenhuis een uitgebreidere longfunctie kunnen doen dan biij de huisarts zelf.Die werd echter wel door een verpleegkundige gedaan.

Login of registreer om te reageren
16-09-2010 om 20:27 uur

Je kan ook via de huisarts een longfunctietest doen, daarvoor hoef je niet onder behandeling te zijn bij een longarts. Ik weet niet of je jaren terug een longfunctietest gedaan hebt? Anders heb je eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal maar kan je wel zien hoe het er nu voor staat.

Pas als je astma niet goed onder controle is te krijgen met een normale dosis medicijnen (luchtwegverwijder en ontstekingsremmer) of zoals sam al zegt als ze twijfelen aan de diagnose en graag meer onderzoek willen doen wordt je doorverwezen.

Login of registreer om te reageren
21-09-2010 om 12:51 uur

Ik kan dit vanuit persoonlijke ervaring nog aanvullen; soms moet je even expliciet vragen om een doorverwijzing.
Bij mij kon de HA niet zoveel horen (en mocht ik mijn medicijnen naar eigen inzicht innemen), maar ik heb om dezelfde redenen als jij geeft gevraagd om een doorverwijzing naar de LA. Dat was geen probleem, en de LA (en ook de longverpleegkundige) heeft me toen een stuk beter kunnen helpen.

Groetjes, Miri

Login of registreer om te reageren