Pollenhor???

26-02-2006 om 12:19 uur

Hoi,

Ergens op internet las ik over een pollenhor. Nou vraag ik me af werkt dat ding echt of worden we met z'n allen gewoon afgezet? Heeft iemand ervaring met een pollenhor?  :?

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 13:18 uur

Ik ben ook eens even voor je gaan zoeken (heb er nl. geen ervaring mee). Klinkt best goed, maar ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik ervan moet denken... Jammer genoeg geen verhalen gevonden die zo'n ding gebruiken -O-.

Horren voor mensen met hooikoorts
In eerdere tips heb ik al uitgelegd dat, als je je huis wilt luchten, het goed is om een hor in het raam te doen. Zo kunnen er dan minder pollen binnenkomen. Maar kleine pollen kunnen dan evengoed naar binnen waaien. Daarop heeft de firma TESA een pollenhor ontworpen. De naam zegt het al: deze horren houden de pollen buiten omdat ze uit zeer fijn gaas bestaan. Er zit ook een klein nadeel aan deze horren: omdat het gaas zo fijn is, komt er ook minder frisse lucht binnen dan bij horren met grover gaas. Maar dit nadeeltje weegt niet op tegen het voordeel van buiten houden van de kleinere pollen. Het pollenhor van TESA is te koop bij diverse bouwmarkten en de prijs is ongeveer 25 euro.
Bron:VMCE.

Pollenhor + filter

Een praktische test door de stichting *Deutscher Pollen Informationsdienst* (PID) laat een indrukwekkend resultaat zien van het effect van het tesa Pollenhor onder normale leefomstandigheden. Twee kamers met open ramen werden gedurende een aantal maanden blootgesteld aan door de lucht verspreide pollen. Eén kamer werd beschermd door een tesa Pollenhor en de andere niet. Het resultaat: 87%* van zelfs de kleinste pollen werd geweerd, zelfs een hoger percentage in het geval van grotere pollen!
Bron:Allergieshop.

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 18:16 uur

Hey Esther,

Bedankt voor het zoeken! Hmm ik weet niet hoe betrouwbaar die bronnen zijn.. Allergieshop lijkt mij te commercieel en VMCE ken ik niet. misschien dat er later nog verhalen op dit bericht komen.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
31-03-2006 om 23:42 uur

hey,
Ik heb zo'n pollenhor op mijn kamer, (niet van een van die sites) maar gewoon van de gamma ofzo geloof ik, maar het was wel het zelfde merk.
Ik vind dat het best goed werkt...Ik kan nu mijn raam in de lente/zomer in ieder geval wat vaker open en toch komt er dan niks binnen.
Ik zou het dus wel aanraden als je veel last hebt van pollen...
groetjes,
kim.

Login of registreer om te reageren
02-04-2006 om 11:59 uur

Hoi Kim,

Ik heb al een muggenhor voor mijn raam hangen, dat helpt ook al een beetje. Misschien dat ik nog een x een pollenhor koop als ik vind dat die muggenhor niet genoeg helpt. In ieder geval bedankt voor de tip!

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
03-05-2006 om 08:28 uur

Ik heb gister voor 1,50 een pollenhor gekocht bij de Xenos, ik hoop dat het werkt, maar als meer mensen er een van de Gamma hebben zal het wel hetzelfde spul zijn. Er zit ook klittenband bij (net zoals die ene van de allergieshop), en ik vond het handig aan te brengen.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
03-05-2006 om 23:14 uur

Hoe maak je zo'n ding vast dan? Kan dat ook bij een draai-kiepraam?

Login of registreer om te reageren
04-05-2006 om 08:48 uur

Je krijgt er een rol klittenband bij, die plakt aan 1 kant. Die plakkant bevestig je dus op het kozijn. Bij ons gaan de ramen ook naar binnen open, dus het doek hangt nu best los over het kozijn heen. Het doek moet je indrukken in het klittenband, en dan blijft het gewoon zitten.
Ik denk dat het wel kan bij een draai-kiep raam (de lappen zijn denk ik wel groot genoeg, bij mij moet ik ook nog een stuk dat 'over' is afknippen). Je kan natuurlijk ook een beetje knutselen, zodat je wél door je raam heen kan kijken (gewoon een beetje knippen en plakken). Ik was alleen bang dat ik dan niet genoeg klittenband over zou houden voor een ander raam.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
04-05-2006 om 13:09 uur

Hey wendy,

Thanks voor de tip! Werkt het al goed? Ik heb voorlopig maar extra veel mugggenhorren over elkaar heen geplakt, misschien heeft dat wel hetzelfde effect. Naar de Xenos gaan zit er voorlopig niet in, te veel pollen onderweg.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
04-05-2006 om 13:38 uur

Hoi bioloogje,

Ik merk er zelf erg weinig van, maar ik hoop dat ik wel over een paar weken een kleurverschil kan zien, het zou echt zwart moeten worden aan de buitenkant, dus ik ben benieuwd. Ik vind trouwens wel dat er te weinig klittenband bij zit, want het tweede raam wordt een beetje lastig met een kleine strookje klittenband wat ik over heb, maar ja, ze waren ook maar 1,50 he ;-).

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
05-05-2006 om 11:26 uur

Hoi Hoi

Ik heb sinds vorig jaar al een pollenhor!
Ik heb die van Tesa en ik vind het geweldig! Ik kan uit 1 pakket drie horren knippen!
Ik heb een draaikiepraam en ik kan daar prima mijn hor op bevestigen!
Toen we hem vorig jaar zomer er af haalden was hij echt helemaal zwart! Het werkt dus echt!

Liefs Laura

Login of registreer om te reageren