Hoe vaak naar de longarts

20-02-2006 om 23:13 uur

Hoi allemaal,

Ben heel nieuwsgierig,  *) als jullie bij een longarts in behandeling zijn, hoe vaak jullie terug moeten komen voor controle, Is dat 1x per jaar of meerdere keren, dan bedoel ik, gaat het minder goed of is het de astma die niet onder controle is. Of een andere reden.

Zelf heb ik een afspraak per drie maanden en als het slechter gaat vaker, ik denk zelf door dat ik alltijd minder blaas met een longfunctie dan het zou moeten zijn. De laaste drie jaar heb  ik niet meer boven de 80% geblazen, het hoogste is 57%  :W.

graag wil ik weten hoe jullie dat ervaren.

Groetjes Femia  :)

Login of registreer om te reageren
22-02-2006 om 17:05 uur

Hallo Femia,

Ik ga ook elke 3 maand voor controle. Soms ook eerder, na een test of als 't slecht gaat.
Ik moet zeggen dat ik dit heel netjes vind die controles. Astma kan zomaar omslaan, geen dag is hetzelfde. Vind het dan fijn om de afgelopen 3 maanden te evalueren.

Ben ook wel benieuwd hoe dat bij anderen is.

Groeten,
Famke

Login of registreer om te reageren
24-02-2006 om 01:48 uur

Ik kom nog ongeveer één keer per jaar bij de longarts, maar we hebben wel af en toe telefonisch contact daarnaast. Ik kan hem ook mijn peakflowgrafiek mailen en die gebruiken we tijdens zo'n bespreking. Meestal iets over aanpassing medicatie. Bevalt mij prima zo.

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 17:08 uur
Reactie op Els64

Ik kom nog ongeveer één keer per jaar bij de longarts, maar we hebben wel af en toe telefonisch contact daarnaast. Ik kan hem ook mijn peakflowgrafiek mailen en die gebruiken we tijdens zo'n bespreking. Meestal iets over aanpassing medicatie. Bevalt mij prima zo.

Hoi Els64,

Fijn dat je nog maar 1x per jaar naar de longarts hoef, is dat voorheen anders geweest.

Groetjes Femia

Login of registreer om te reageren
24-02-2006 om 18:59 uur

Hoi Femia,

Ik ga meestal 1 x in de 6 maanden en als het minder gaat 1 x in de 3 maanden.

Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
25-02-2006 om 13:08 uur

Ik ben nog nooit bij een longarts geweest, maar altijd onder behandeling van de huisarts.
Eerlijk gezegd zou ik best eens een 'echte' longfunctie willen hebben én een histamine provocatietest maar ik zal wel niet zomaar worden doorgestuurd nu ik niet echt klachten heb met mijn huidige medicatie.

Groeten,
Stuart

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 17:37 uur
Reactie op Stuart

Ik ben nog nooit bij een longarts geweest, maar altijd onder behandeling van de huisarts.
Eerlijk gezegd zou ik best eens een 'echte' longfunctie willen hebben én een histamine provocatietest maar ik zal wel niet zomaar worden doorgestuurd nu ik niet echt klachten heb met mijn huidige medicatie.

Groeten,
Stuart

Hallo Stuart,

Fijn dat je op dit moment niet zo veel klachten heb. Je wordt inderdaad niet zo gauw door verwezen voor een longfunctie en een histamine provocatietest, toch zou je het kunnen voorleggen aan je huisarts, ook al heb je op dit moment geen klachten kan er toch het een het ander uitkomen.

Groetjes Femia

Login of registreer om te reageren
25-02-2006 om 15:52 uur

De huisarts heeft mij doorgestuurt naar de longarts omdat ik voor de zoveelste keer met dezelfde klachten kwam.
Ik heb ondertussen longfoto's moeten maken,ben bij de kno-arts geweest,afgelopen woensdag heb ik de eerste 2 longfunctie metingen gehad en volgende week vrijdag krijg ik de hystamine test.

Op 15 maart krijg ik dan alle uitslagen.
Rianne

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 17:58 uur
Reactie op Americo

De huisarts heeft mij doorgestuurt naar de longarts omdat ik voor de zoveelste keer met dezelfde klachten kwam.
Ik heb ondertussen longfoto's moeten maken,ben bij de kno-arts geweest,afgelopen woensdag heb ik de eerste 2 longfunctie metingen gehad en volgende week vrijdag krijg ik de hystamine test.

Op 15 maart krijg ik dan alle uitslagen.
Rianne

Hai Rianne,

Goed zeg dat je huisarts je heb door verwezen naar de longarts, zelf had ik jaren daarvoor (voor het helemaal misging) ook heel veel klachten en ging ik ook vaak naar de huisarts, 1x keer heeft de huisarts toen een longfunctie test afgenomen met zo"n handig apperaatje die ze daar hebben, daar kwam toen niks uit.

Na een jaar of twee met deze klachten te hebben rondgelopen en steeds naar de huisarts, begon ik te geloven dat het tussen mijn oren zat die benauwdheid. Toen ging het helemaal mis, kreeg mijn eerste echte astma aanval gelijk aan de prednisolon dit is nu vijf jaar geleden, sindsdien ben ik niet meer echt vrij geweest van astma aanvallen.

O ja nog wel een excuus van de huisarts gehad die longfunctietest met dat handig apparaatje had wel degelijk een te lage lonfunctie laten zien. Maar daar werd niks mee gedaan.

Veel sucses 15 maart.

Groetjes Femia

Login of registreer om te reageren
25-02-2006 om 16:15 uur

Ik moet a.s maandag voor de histamine test en daarna door naar de longarts, dus maandagmiddag weet ik of het astma is.

De uitgebreide longfuntie ging goed volgens de longfunctie asisstente, want ik hoefde geen Ventolin te hebben,dus ik word daar vrees ik niet veel wijzer van...ik had die dag geen klachten en dat zul je altijd zien,het was ook niet koud en stormachtig of zo,vaak heb ik met dat soort weertypes de meeste klachten,dus ik moet toch nog even afwachten.

Te@

Login of registreer om te reageren
26-02-2006 om 18:09 uur
Reactie op Tea

Ik moet a.s maandag voor de histamine test en daarna door naar de longarts, dus maandagmiddag weet ik of het astma is.

De uitgebreide longfuntie ging goed volgens de longfunctie asisstente, want ik hoefde geen Ventolin te hebben,dus ik word daar vrees ik niet veel wijzer van...ik had die dag geen klachten en dat zul je altijd zien,het was ook niet koud en stormachtig of zo,vaak heb ik met dat soort weertypes de meeste klachten,dus ik moet toch nog even afwachten.

Te@

Hallo Tea,

Ben benieuwt hoe het a.s maandag gaat met die histamine test, uit zo"n test kan ook veel uitkomen wel of geen astma.

Groetjes Femia

Login of registreer om te reageren