even van me af praten....

31-05-2010 om 18:39 uur

Hoi allemaal,

Heerlijk dat jullie hier zijn en dat jullie me begrijpen!! :)

Ik moest vandaag terug naar de LA nadat ik sinds 2 maanden seretide gebruik (met ventolin 'on the side'). Voorafgaand had ik een spiro en een hyperventilatie test. Best zwaar al die blaastesten - vind ik. De longfunctie verpleegkundige gaf aan dat mijn capaciteit wel wat omhoog was gegaan maar nog niet echt heel bijzonder. Vooral ook de vorm van mijn curve zag er nog behoorlijk afwijkend uit. Wel beter als 2 mnd geleden maar bij lange na nog niet 'normaal'. Mijn hyperventilatie test was negatief, ik herstelde snel genoeg na de drie minuten snel ademhalen en dus worden mijn klachten daar niet door veroorzaakt. Wel weet ik dat ik een hoge ademhaling maar probeer hier steeds beter op te letten.

Daarna door naar de LA. Nadat ze vroeg hoe het met me ging (ik vertelde haar dat het al beter gaat maar nog niet heel bijzonder - kan nog steeds niet 100% werken) vertelde ze me dat de testen uitwezen dat het goed genoeg met me gaat. Het percentage dat ik heb (?) is hoog genoeg om verder geen nieuwe behandelingen te starten. Ik gaf aan dat ik daar toch wel van schrok. Ik had zo gehoopt dat ik weer helemaal normaal (nou ja, jullie weten wat ik bedoel) zou worden met goede medicijnen. Iedereen had me ook voorgehouden dat er veel medicatie mogelijk is en dat het vaak een beetje een zoektocht is. Dit viel me dus behoorlijk rauw op mijn dak. Toen ze dat zag wilde ze nog wel even mijn longen luisteren en vroeg me naar mijn sport activiteiten. Mijn longen waren schoon (denk ik want ze zei er niets over) en ik vertelde haar dat ik 3 keer per week sport. Ze wachtte mijn antwoord niet helemaal af en vroeg me of ik ook aan het afvallen was. Enigzins verbouwereerd gaf ik aan dat ik inderdaad aan de lijn aan het doen ben.

Terug in de spreekkamer vertelde ze me dat er dus eigenlijk niets te vinden is. Ik heb astma maar dat lijkt volgens haar goed onder controle. Hoe het komt dat ik vermoeid, kortademig en benauwd ben als ik me inspan weet ze ook niet. Ze vertelde dat vermoeidheid ook van andere dingen kan komen. Ik werd wat overstuur van die opmerking want het klonk alsof ze vond dat ik me niet moest aanstellen en gewoon maar aan de slag moest gaan. Toen ik dat zei, zei ze dat ze dat niet had gezegd. Maar dat ze ook niets anders kon dan naar de meetresultaten kijken. Ze wilde eigenlijk geen fietstest afspreken (ik ook niet) maar uiteindelijk heeft ze dat toch wel gedaan - ik kreeg alleen het gevoel dat dat was om me de deur uit te krijgen. Ze zei op een gegeven moment dat ze het idee had dat ik dacht dat het (mijn 'toestand') iets ergers moest zijn. Vorige keer was ik het ook al niet eens met de diagnose Astma (zei ze). Dat was helemaal niet waar, wij hebben alleen onze verbazing gegeven omdat ik alleen astma kende met aanvallen en tussendoor geen klachten (sorry jongens...ik weet inmiddels dat de wereld anders in elkaar zit). Daar was ze toen al een beetje gepikeerd over...maar nu heb ik denk ik een aantekening in mijn dossier dat ik per se iets ernstigs wil hebben.....zucht...ik wil het liefst helemaal niets hebben....ik wil zo graag van mijn klachten af en weer gewoon kunnen doen. Ik werk nog maar een fractie van wat ik vroeger deed. Moet ik het daar dan maar mee doen???

Ik weet dat jullie geen medische oplossingen kunnen geven...maar ik zoek wel even een plekje waar ik mijn hart en mijn zorgen kan uitten....hopelijk kunnen jullie me een beetje opbeuren? Ik voel me nu erg verdrietig.

Login of registreer om te reageren
31-05-2010 om 19:02 uur

Beste NPETRA ,
ik heb ook ongeveer hetzelfde meegemaakt met een longarts .
Ik heb in het verleden door mijn ex werk 7 longontstekingen gehad in 1,5 jaar .
Ik had met een arboarts afgesproken dat ik onderzoeken wilde ondergaan .
Maar dat moest bij een longarts ik kwam bij deze beste man en ik vertelde daar hoe en wat .
Hij heeft een longfoto laten maken en heeft naar mijn longen geluisterd en ik moest een vervolg afspraak maken .
Ik kwam op die vervolg afspraak en weet je wat de reactie was van die longarts .

Ik moest mij niet aanstellen ik mankeerde niets en moest maar weer snel rozen gaan snoeien .
Ik was stom verbaasd over deze reactie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben teruggegaan naar die arbo arts en die was woedend hij heeft de telefoon gepakt en is achter de schermen aan het bellen geslagen .
Ik kon per direkt bij een andere arts terecht en door middel van steun van die arbo arts is er uitgekomen .
Dat ik inderdaad voor diverse factoren overgevoelig was ik heb nu een andere baan waar ik geen last meer heb van deze klachten .
Ik ben nooit meer terug gegaan naar die bewuste longarts .
Dus eigenlijk wil ik zeggen laat je niet kisten het is jou lichaam en een ander kan niet oordelen wat jij voelt .
Helaas heb ik nu vanaf afgelopen maart na een neus operatie weer 2x een longontsteking en een terugval in mijn astma beeld .
Maar wat ik begrijp komt dit puur door de neusoperatie .
En ik heb nu een hele fijne longarts die met mij meedenkt en naar mij luisterd en actie onderneemt .

Login of registreer om te reageren
31-05-2010 om 19:12 uur

Ik herken mezelf ook heel erg in jouw verhaal ;) zie pb.

Mijn la heeft gewoon gezegd; ik weet niet wat je hebt dus ik kan je niet meer behandelen.

Hoorde later pas van de mensen van de SEH dat dit echt een vreemde reactie is geweest en dat ik weer terug moest naar mijn ha.

Jammer genoeg is mijn ha ook niet zo heel aardig en die luistert vaak niet (goed) naar me.
Ik ben dus nooit meer onder behandeling gekomen van een la (wil ook absoluut niet meer naar mijn oude terug) maar heb wel weer medicijnen met de diagnose; 'aspecifieke astma'

Sindsdien gaat het stukken beter, dus laat je niet kennen hoor! :)

Voor het lange verhaal zie je pb :P

Login of registreer om te reageren
14-10-2010 om 14:17 uur

Hallo,

Erg lief inderdaad van je bericht. Ik zelf heb al mijn hele leven astma maar vaak begrijpen mensen toch echt niet hoe het precies in elkaar zit, gelukkig is het de laatste jaren al minder bij mij!

Login of registreer om te reageren