Hoe kom je te weten waardoor je last krijgt van astma

23-08-2005 om 21:19 uur

Momenteel op aanraden van long-arts hou ik men peak-flow waarden bij ( die schommelen zowat tussen 320 en 500). Maar de allergie (huid) testen waren negatief voor de planten. (Maar echter bij het in contact komen met pas gemaaid gras heb ik last). De bloed-testen duiden ook geen echte allergie aan op huisstofmijt , dieren ,... . Hoe kom ik er dan achter van wat ik het krijg.

Een nadeel is echter dat mijn aanval meestal een beetje later komt dan ik in contact ben met die stoffen.

:?

Eventjes men huidige medicatie erbij voegen : 2x daags 2x symbicort (160/4,5)  , 1x daags spiriva , en indien nodig duo-vent.

(spiriva vervangt men vorige med singulair: omdat men huidziekte met singulair verergerde.)

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 21:26 uur
Reactie op tyfoon

Momenteel op aanraden van long-arts hou ik men peak-flow waarden bij ( die schommelen zowat tussen 320 en 500). Maar de allergie (huid) testen waren negatief voor de planten. (Maar echter bij het in contact komen met pas gemaaid gras heb ik last). De bloed-testen duiden ook geen echte allergie aan op huisstofmijt , dieren ,... . Hoe kom ik er dan achter van wat ik het krijg.

Een nadeel is echter dat mijn aanval meestal een beetje later komt dan ik in contact ben met die stoffen.

:?

Ondervinding lijkt me... Eventueel een soort dagboekje bijhouden met dingen die je doet die 'buiten het gewone' vallen en je aanvallen... Proberen terug te herleiden waar aanvallen vandaan kunnen komen...

Ik ben zelf bijv. nooit getest op een allergie voor geraniums, maar ik weet wel dat ik het benauwd krijg/uitslag krijg van geraniums (walgelijke lucht van een walgelijke plant). Citroengeranium heb ik overigens weer veel minder last van  :?.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 20:53 uur
Reactie op Esther

Ondervinding lijkt me... Eventueel een soort dagboekje bijhouden met dingen die je doet die 'buiten het gewone' vallen en je aanvallen... Proberen terug te herleiden waar aanvallen vandaan kunnen komen...

Zo'n dagboekje bijhouden, voor een paar weken lijkt mij best een goed plan  :Y
Ik mag aannemen dat je op een gegeven moment hier wel een partroon uit kunt opmaken.
Daarnaast zal je inderdaad misschien wat bewuster moeten opletten en zo zal je ontdekken waar je al
dan niet op reageert. Succes ermee  :s)

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 21:22 uur

Met zo'n dagboekje word er in Heideheuvel ook gewerkt dus kan best wel dat die bladen er ook zijn voor mensen die daar niet geweest zijn. Je hebt dan een lijst waar je iedere dag je piekflow waarde in moet opschrijven je klachten en eventuele dingen waar je van allergisch kunt zijn geworden.

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 21:37 uur

iemand die me zo een blaadje kan bezorgen (via mail ofzo)

Login of registreer om te reageren
24-08-2005 om 23:33 uur
Reactie op tyfoon

iemand die me zo een blaadje kan bezorgen (via mail ofzo)

Zoiets is toch eenvoudig zelf samen te stellen, in het geval je niets mocht kunnen vinden  :? Even gaan bijhouden wat je allemaal doet op een dag, waarmee je in aanraking komt, eventueel wat je peak-flow waarden zijn en wanneer je benauwd bent.  :)

Login of registreer om te reageren
25-08-2005 om 13:50 uur

hoi tyfoon

ik heb idd ook een allergietest gedaan, maar daar kwam net zo als bij jou ook nix uit, ze vertelden mij dat ik n allergie had maar dat ze niet wisten wat het was...maar kmoest wel gwoon mn medicijnen slikken. ondertussen weetk ook niet egt waar het vandaan komt. dagboekje is idd een goed idee, alleen ben ik niet zo sterk in het bij houden van die dingen :P maar tog maar weer eens opnieuw probere 8-)

Login of registreer om te reageren
25-08-2005 om 22:11 uur

Een allergietest kan negaief zijn, maar je kunt nog wel last hebben van reacties. Ik ben ooit eens getest op huisdieren enzo, en die was negatief, terwijl ik toch altijd een loop- en jeukneus krijg van huisdieren.

Dat dagboekje is dan inderdaad een goed idee, kun je makkelijk zelf maken op je pc.

Succes!
Groetjes MArtha

Login of registreer om te reageren
28-08-2005 om 17:34 uur

hoi tyfoon

je kunt ook een weekplanner/kalender van outlook afhalen. je kunt dan zelf weten hoeveel ruimte je maakt etc. lekker makkelijk ik gebruik ' t ook altijd

groetjes nina

Login of registreer om te reageren