Allergische astma klachten versus Niet-Allergische astma klachten

11-02-2006 om 19:32 uur

Hallo allemaal,

Ik heb niet-allergische astma.
De klachten die ik heb door mijn astma zijn niet de klachten die in de boeken staan over astma.

De volgende klachten kunnen optreden bij astma:

piepend, zagend of brommend ademhalen
hoesten, waarbij soms slijm wordt opgehoest
"volzitten"
kortademigheid, in aanvallen of perioden
Denk ook aan de tv campagne waar een man op iemands borstkas gaat zitten

De in rood aangegeven klachen ervaar ik niet. Ik heb juist vage klachten zoals opeens extreem moe worden, af en toe druk op mijn slokdarm, in vlagen misselijk worden, oorpijn en zo nog meer van die vage, wat moelijk te omschrijven klachten.

Op dit forum valt het me op dat ik (gelukkig) niet de enige ben die vage klachten ervaart en niet de "standaard" klachten heeft door astma...Oke tuurlijk ik hoest ook wel door mijn astma en het slijm en volzitten herken ik wel. Maar die andere klachtn herken ik niet.
En het lijkt net of de mensen, die aangeven dezelfde soort vage klachten te hebben,  niet-allergische astma hebben. Maarja het kan net zo goed een illusie zijn  :?
Vandaar deze Pol.

Ik ben benieuwd.

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 11:48 uur

Hoi Miran,

Leuke poll :) ik heb wel benauwdheidsaanvallen en een heel enkele keer piep ik. Verder is mijn IgE verhoogd (wat zou kunnen duiden op een allergie) alleen weten ze niet wat (dit kan van alles zijn en niet eens perse iets met mn astma te maken kunnen hebbe). Dus ik ga er van uit dat ik niet allergisch astma heb, dit is in ieder geval wat de longarts zegt.

Groetjes Nina

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 12:29 uur

Leuke Poll,

ik heb ook al gestemd, want ik ben ook zo´n type wat niet piept en schone longen heb en voor zover ik weet, nergens allergisch voor, ik ben nog in de mmm (medische malle molen) dus weet ik nog niet of en wat voor astma ik heb.

maar die vage klachten komen me bekend voor. -O-

Groet, Te@
*O*

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 12:34 uur

Leuk dat jullie al gestemd hebben  :Y

Ben benieuwd Tea wat voor een type astma je hebt. Als mijn stelling zou kloppen zou je onder de categorie niet-allergische astma uit moeten komen na alle onderzoeken.... :P Nou je zal natuurlijk altijd zien dat je uitkomt op allergische astma....  :P
Ben heel benieuwd naar de uitslagen Tea.

Groetjes,
Miranda

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 16:52 uur

Hoi allemaal,

Ik heb niet-allergisch astma, maar heb toch vaak herkenbare benauwdheidsaanvallen (olifant op de borst, zwaarden door mijn long(en)). Ik heb wel jarenlang geen aanvallen gehad, alleen heel erg moe geweest. Met de goede medicijnen verdween de vermoeidheid, nu kan ik de aanvallen veel beter herkennen.

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 19:20 uur

Hey Hilde,

Piep jij ook wel eens?
Ben ik zomaar benieuwd naar  :)
Goetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 19:53 uur

Hey Miran,

Ik piep nooit, soms hoor ik wel een soort reutel of hijg op mijn ademhaling. Ik heb een jaar of 2,3 rond gelopen met diagnose hyperventilatie. De aanvallen die ik toen had heb ik dus afgedaan als hyperventilatie, daarom is het nu soms lastig ze serieus te nemen. Uiteindelijk gaan de meesten wel over, dat gingen ze toen ook. Daar moet ik dus nog steeds aan wennen. Dat lukt steeds beter *O*

Login of registreer om te reageren