airtrapping

15-01-2010 om 12:43 uur

Bij mij is dus ook airtrapping vastgesteld .
Ik vraag me af of dit te genezen is ?
ik heb er meer en meer last van en word er snacht ook wakker van na 2 a 3 u .
ik heb een RV van 3,03 ipv 1.88 .

ventolin helpt maar heeeeeel beperkt meer .

Kan het helpen door geforceerd uit te ademen door zo de lucht eruit te krijgen of werkt dit nog meer schade in de hand .

ps; gelieve hier geen antwoord te geven wat airtrapping is want daar heb ik niks aan .

alvast bedankt
mvg gasp

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-01-2010 om 22:14 uur

Air trapping is een kenmerk van ernstig astma en COPD. Het kan wel iets verbeteren met medicatie maar compleet herstel is niet waarschijnlijk. Klachten ontstaan vaak bij inspanning omdat de airtrapping dan vaak nog meer toeneemt. Dit heet dynamische hyperinflatie. Je zou tiotropium kunnen proberen. Dit heeft wel enig effect op airtrapping. Opvallend genoeg zijn de klachten van air trapping 's nachts juist minder omdat je dan rustiger ademhaalt. De nachtelijke dyspnoe past meer bij bronchiale hyperreactiviteit, een ander kenmerk van astma. Hiervoor helpen inhalatiesteroiden en langwerkende luchtwegverwijders.

Succes!

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 19:41 uur

Kan het helpen door geforceerd uit te ademen door zo de lucht eruit te krijgen of werkt dit nog meer schade in de hand .

Ik zie dat je hierop geen antwoord hebt gekregen.

Ik ben geen arts, maar heb een tip voor je van een Canadese COPD site.

Rustig rechtop gaan zitten met je schouders omlaag.
Beetje inademen door je neus en vervolgens 4 seconden uitademen door de mond,
op de manier waarop je tegen een lepel hete soep zou blazen.
Dit een aantal malen herhalen.
Doe dit door buikademhaling, ter controle hiervan 1 hand op je buik leggen en de andere op je ribben.
Je buik moet bewegen, je ribben niet.

Je kunt dit een aantal malen per dag oefenen.

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 23:04 uur

bedankt dok en Marlen !!!

Mijn longarts zegt dat ik mij ZEKER geen zorgen moet maken om die hyperinflatie omdat ik nog altijd ver boven de 100% zit met zowel FEV1 als FVC dus ik zal maar vertrouwen op hem zeker ?

een vraagje nog , is inspanning goed als ik met die airtrapping sukkel ?

de tip van Marlen helpt dus echt wel , ademhaling word rustiger met deze tip !! thx

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 12:40 uur

HOi, ik heb hier ook een vraagje over, sinds bij mij copd is ondekt na zware astma te hebben gehad, heb ik vooral bij inspanning ook het idee dat ik hier last van heb, maar wat nou eigenlijk me vraag is, kan dit lijken op hyperventilatie of adem dysregulatie, waardoor artsen dit snel benoemen, en dat daarom je sateratie hoger lijkt dan dat je werkelijk zuurstof hebt?

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 18:32 uur

Is er wel eens een bloedgas geprikt? Daaruit valt af te leiden of er sprake is van dysfunctionele ademhaling.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 19:58 uur

Wat bedoel je er mee en of wat is dat? Die benaming ken ik niet.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 20:25 uur

Bloedgas wordt gemeten dmv een prik in de polsslagader, hier kan gekeken worden naar onder andere het CO2 gehalte, de zuurstofspanning, arteriƫle saturatie en pH wat dus klachten kan verklaren en waar je onder andere mee kan zien of er sprake is van een dysfunctionele ademhaling.

Login of registreer om te reageren
27-06-2019 om 20:35 uur

ah ok op die manier, ik heb wel een voorbeeld maar wilde meer weten of het hier dan ook echt gaat om lucht ophoping of wel airtrapping maar voor zekerheid zet ik dit er ff bij: pHa=7.55 PaCO2=3.81 PaO2=15.15 AB=24.60 BE=3.4 SaO2=99 Hb=9.5 COHb=0.4 weet niet of je er iets uit kan halen

Login of registreer om te reageren
30-06-2019 om 17:35 uur

ik moet er wel bij zeggen eigenlijk, want dat was ik vergeten, dat ik hierbij al hyperventileerde al vorens ze prikte, om dat ik angst voor naalden heb gekregen, dus is die niet helemaal rendabel.

Login of registreer om te reageren
01-07-2019 om 07:35 uur

Beste Scorpiors,

Als je een vraag wil stellen aan een longarts, dan kan je dat doen in een nieuw topic. Een longarts reageert niet opnieuw in een topic waar hij al antwoord heeft gegeven.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren