Spierzwakte bij gebruik van Seretide
15-04-2014 om 20:00 uurIk gebruik al geruime tijd Seretide voor mijn COPD.
Nu ik al een hele tijd naar de sportschool ga, merk ik dat mijn spier kwaliteit niet
vooruit gaat m.a.w ik word er niet sterker door, het is zelfs zo dat mijn spierkracht minder wordt.
Er zijn oefeningen die ik zo langzamerhand niet volledig meer kan uitvoeren terwijl
dat in het begin van het gebruik van de Seretide ik veel meer spierkracht had en de oefeningen
normaal kon uitvoeren.
Nu ik dit merk heb ik de bijsluiter van Seretide gelezen en er staat duidelijk in kan
spier zwakte veroorzaken en daar ben ik helemaal niet blij mee.
Wand ik denk dat het op mij van toepassing is.
Ik sport niet voor niets om mijn lichaam in conditie te brengen vanwege COPD.
Mijn vraag is dan ook zijn er alternatieven voor Seretide , maar dan zonder de bijwerking spierzwakte.
Ik vraag dit hier omdat ik te lang moet wachten voor controle bij mijn longarts.
Mvg.
Nooit gehoord J@@p en ik herken het ook niet. Mijn ene zoon gebruikt het ook al jaren, maar zijn spieren zijn er niet minder door geworden. Ik heb het ruim 20 jaar geinhaleerd en geen spierkrachtverlies.
Kan het niet met je aandoening te maken eerder?
En ja, we worden allemaal een daagje ouder, maar niet sneller of sterker. :N
Hoi Thirza.
Niet alle mensen zijn het zelfde en reageren ook allemaal anders op medicijnen .
Ik voel echt dat ik bij bepaalde oefeningen meer ben gaan trillen wat ik voorheen niet had.
En je heb natuurlijk gelijk dat naar mate je ouder word de krachten achter uit gaan.
Maar dat neemt niet weg dat dit me toch erg dwars zit en hoop op een antwoord.
Nee klopt Jaap, maar ik gaf aan dat het niet aan de medicijnen hoeft te liggen. Ik kon niet tegen F oradil, dus heb dit over laten zetten in Serevent. Misschien heb jij baat bij een andere luchtwegverwijder (of ontstekingsremmer? Kaart het eens aan met je arts.
En dan maar afwachten wat de l.a. hier je antwoordt.
Sterkte en hopelijk nemen je klachten af.
Ik herken het ook niet. Gebruik al heel lang Seretide. Nooit ergens last van gehad. De bijwerking zoals je beschrijft lijkt alleen bij (te) hoge doseringen of verkeerde inhalatie techniek voor te komen.
Het meest waarschijnlijk is dat het door de Serevent component veroorzaakt wordt. De Flixotide component is ook zonder Serevent verkrijgbaar en in overleg met je arts zou je deze kunnen proberen te vervangen door een andere luchtweg verwijder die je geen bijwerkingen geeft in combinatie met Flixotide.
@J@@P
In het laatste blad van het longfonds staat een verhaal over spieren en copd.
( je wordt er niet vrolijker van sorry) Maar het geeft mischien wat duidelijkheid.
groetjes
petra
Hallo puckie.
Er word altijd benadrukt de bijsluiter goed te lezen.
en nu doe ik dat een keer en dan lees ik, kan spier verzwakking veroorzaken.
Nu valt bij mij het kwartje, wat ik tijdens mijn fitness dagen voel in mijn lichaam.
Waarom staat het dan op de bijsluiter!!!
Beste J@@p,
Een lastig probleem en vooral ook frustrerend omdat je inderdaad sterker wilt worden en niet zwakker.
Ik heb deze bijwerking niet eerder gehoord en vind hem ook niet terug in het kompas ('het medicatiehandboek'). Blijkbaar is de bijgevoegde bijsluiter uitgebreider.
Spierzwakte is echter weldegelijk een bijwerking van corticosteroiden (en dat is fluticason). In een inhalatiemedicijn zijn de doseringen zo laag, dat systemische bijwerkingen (dat wil zeggen: bijwerkingen in de rest van je lijf omdat het medicijn via de longen in het bloed wordt opgenomen) meestal niet voorkomen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Inderdaad reageert iedere persoon anders. Ook heeft iedereen een andere afbraak/verwerking van medicijnen waardoor de spiegel in het bloed per persoon kan verschillen bij dezelfde dosering. Ook hebben andere medicijnen soms een wisselwerking. Hierdoor kan de spiegel van een ander medicijn lager of juist hoger zijn dan bedoeld. Een andere oorzaak van de spierzwakte kan een laag kaliumgehalte zijn (dat staat beschreven bij seretide). Dit geeft ook spierzwakte.
Kortom: overleg met je longarts of huisarts. Deze kent de hele ziektegeschiedenis, kan bloedcontrole doen en weet of er wisselwerking kan zijn met de andere medicijnen. Of misschien is er een misverstand en neem je te veel inhalaties per dag. Of er is geen relatie met het medicijn; dat kan natuurlijk ook. Je eigen arts kan kijken of er andere oorzaken zijn (bijvoorbeeld ondervoeding, laag zuurstofgehalte, veroudering etc)
succes, Karin Pool
Bedankt Karinpool.
U heeft me gedeeltelijk gerustgesteld het gaat mij niet zozeer om sterker te worden,
maar meer om spier uithoudings vermogen te krijgen daar kan je ook op trainen.
Dat betekend dat mijn hartspier en long spier meer kracht krijgen daarom heb ik een
POWER breathe gekocht daar train ik de longspier mee, Rabo renners werken er al jaren mee,
om meer uit je longen te halen.
In ieder geval bedankt dat u tijd heeft genomen voor een uitgebreid antwoord.
Mvg J@@P
Nog even een aanvulling ik zal me ook eens laten testen op
kaliumgehalte wil ik ook wel weten.
Gr jaap.